Тренінги


Заняття-тренінг «Умій дружити»
Мета: вчити учнів цінувати друзів та дружбу, виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати вміння товаришувати; виховувати уважне, безкорисливе ставлення до друзів, товаришів.
Обладнання: квіточки чотирьох кольорів, сонечко, картки із завданнями для груп, конверти зі словами.


Хід заняття
Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина –  про дружбу. Головна моральна цінність дружби – розуміння іншого і вміння надати йому можливість якнайкраще виявити себе. Справжня дружба завжди заснована на довірі та відвертості. У Греції розрізняли три види дружби:
ü  дружба взаємовигідна;
ü  дружба, що заснована на емоційній прихильності;
ü  дружба безкорислива, коли друга люблять заради нього самого.
-          А як ви розумієте слово «дружба»?
Діти. Ми хочемо відповісти словами вірша Л.Левицької «Дружба».
Є чарівне слово «дружба» –  
Знаємо ми це усі.
Дружать ноти зі словами –
І складаються пісні.

Дружбу треба поважати,
Дружбу треба берегти.
Дружать в школі всі малята.
Подружились я і ти.

Дружать квіточка і бджілка.
Дружать море й кораблі.
Дружать в небі місяць, зірка,
Пори року на землі.

Дружить поле з колосками,
Дружать літо і тепло.
Дружить осінь із дощами.
Дружать щастя і добро.

-          Отже, без дружби не може жити ніхто, навіть сонечко. І тому, шукаючи друзів у нашому класі, воно торкається кожного своїми ніжними промінчиками і дарує нам радість, турботу, тепло, добро і усмішку ( ці слова записані на промінчиках сонця, прикріпленого на дошці). А так як сонечко дарує нам все найкраще, що є у нього, то чи можемо ми сказати, що воно дарує нам дружбу?  
-          Діти, а яким, на вашу думку, повинен бути справжній друг?
«Асоціативний кущ»    
                                                                        доброзичливий
                                                    щирий                               вірний

друг
 


                                                чесний              друг             справедливий

                                                        чуйний                  добрий
тактовний
-          Кожен з вас хоче мати друга, хоче для когось бути вірним другом, хоче набути тих якостей, які допомагали б дружити. Тож сьогодні ми проведемо заняття-тренінг «Умій дружити».
Очікування
-          Діти, а чого ви очікуєте від нашого заняття? (Діти записують свої очікування на квіточках, що лежать у них на партах.)
Поділ на групи
-          А тепер за кольором ваших квіточок ми поділимося на групи.
Гра «Так – ні»
-          Дуже важливим для підтримки дружби є вміння спілкуватися, тому групи по черзі зможуть або заперечити словом «ні», або підтвердити словом «так» почуте твердження про те, як краще спілкуватися з друзями.
Потрібно:
·         частіше посміхатися;
·         розповідати другові про себе;
·         поводитися так, як хочеться тобі;
·         називати друга на ім’я;
·         бути серйозним і сердитим;
·         вміти вислухати свого друга, не перебиваючи його;
·         поводитися зі своїм другом так, як би ти хотів, щоб поводилися з тобою;
·         ображати друга, називати на прізвисько.
-          Молодці, відповіли правильно, саме так повинні вести себе справжні друзі.
Вправа «Обери позицію»


-          Проаналізуйте наступні ситуації. (Кожна група отримує завдання.)
·         Друг забув привітати тебе з днем народження.
·         У твого друга появився новий друг, але і з тобою він продовжує дружити.
·         Друг просить у вас списати домашнє завдання.
·         Дівчинка дружить із хлопчиком, у класі їх починають дражнити.
Фізкультхвилинка
 Вправа «Криголам»
 Ця вправа допоможе розтанути найбільшій крижині, допоможе зігріти найхолодніше серце, примусить усміхнутися кожного.
Я, ти, він, вона –
Ми усі одна сім’я.
Станьмо дружно в коло всі,
Усміхнімося усім.

Я дарую усмішку тобі,
Я дарую усмішку вам,
Ми даруєм усмішку тобі,
Ми даруєм усмішку вам,
Ми даруєм усмішку всім.
Гра «Пазли»
-          Складіть прислів’я зі слів і поясніть, як ви їх розумієте.
·         Друзі пізнаються в біді.
·         Добрий друг, що рідний брат.
·         Нових друзів май, а старих не забувай.
·         Друг старий краще двох нових.
Гра «Добре – погано»
-          Розкладіть слова з конвертів на дві купки: на одну слова, що є позитивними рисами характеру, хорошими вчинками, а на іншу ті, що є негативними рисами характеру чи поганими вчинками.
У конвертах знаходяться такі слова: доброта, радість, ненависть, турбота, злість, ворожість, співчуття, милосердя, гордість, чуйність, допомога, підтримка, зрадливість, самолюбство, тактовність, ввічливість, заздрість, довіра, підлість, жадібність, повага, байдужість, справедливість, взаєморозуміння, вірність, людяність.
-          Всі погані риси характеру, вчинки скиньте в торбинку, зав’яжемо її і забудемо про них. А добрі нехай залишаються на волі, ховати їх не будемо, нехай вони живуть серед нас і зміцнюють нашу дружбу.
Вправа «Мікрофон»
-          Заплющте очі та подумайте декілька секунд, якої риси характеру ви хочете позбутися, а якої  хочете набути, виховати в собі. (Після декількох секунд роздумів діти, беручи в руки по черзі мікрофон, озвучують свої побажання.)



Вправа «Ми - законодавці»
-          Протягом уроку ви довели, що дружити вмієте, тому можете дати пораду іншим, як стати справжніми друзями, які риси характеру та якості слід в собі виховувати для цього. Я пропоную вам перевтілитися у законодавців і скласти правила, яких потрібно дотримуватися:
хлопчикам (1 група);
дівчаткам (2 група);
однокласникам (3 група);
друзям (4 група).
Для цього вам потрібно речення, записані на смужках, скласти в такій послідовності, щоб утворився зв’язний текст (додаток 1). Потім наклейте ці смужки в такій же послідовності на аркуш паперу. Ці аркуші ми скріпимо докупи разом з обкладинкою, щоб утворилася книжечка під назвою «Закони дружби».
Рефлексія
-          Діти, погляньте на свої квіточки, чи здійснилися ваші очікування?
-          Тоді давайте сплетемо віночок дружби із цих квіточок.(Діти, прикріплюючи квіточки до дошки, плетуть віночок дружби.)
Діти.
Кожен хоче, щоб його любили
Тато й мама, сестри і брати.
І щоб друзі кожен раз хвалили.
А чи їх не ображаєш ти?

Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили!

Давайте дружно жити,
Щоб легко всім було.
І кожного любити,
Усім нести тепло.

Не кривдити нікого,
Не бить, не ображати,
Поганого нічого
Нікому не казати.

Давайте жити в мирі,
У злагоді й теплі.
Слова хороші й щирі
Хай линуть на землі.





Додаток 1.
1 група
Ти хлопчик, сильніший за дівчаток, а це означає, що ти повинен допомагати, коли їм важко.
Будь ввічливим у взаєминах з ними.
Коли дівчинка йде разом з тобою до класу або виходить у коридор, пропусти її в дверях поперед себе.
Якщо у неї впала книжка, олівець чи портфель, не соромся підняти й подати їй – тобі це не важко, а дівчинці твоя допомога буде приємною.
Не гідний називатися хлопцем той, хто б’є дівчаток або кривдить їх.
Навпаки, треба завжди захищати дівчаток.
Коли дівчинка плаче, скажи їй тепле, ласкаве слово.

2 група
Ти – дівчинка, будь скромною і ввічливою.
Будь для хлопчиків прикладом акуратності, старанності, вихованості.
Ніколи не говори своїм товаришам грубих і різких слів.
Коли звертаєшся з проханням, не забудь сказати «будь ласка», бо це чарівне слово.
Якщо товариш зробив тобі послугу, не соромся подякувати.
Це показує, що ти розумна і культурна людина.

3 група
Усі однокласники – твої товариші.
Підтримуй з ними добрі стосунки, спілкуйся з усіма.
Якщо в поведінці товариша тобі щось не подобається. Не гарячкуй, не кричи, не кидайся в бійку, не плач.
Стримай себе і подумай: «Може я і сам щось неправильно роблю?».
Бо завжди краще спочатку подумати, а потім зробити, ніж навпаки.


4 група
Хтось із товаришів став твоїм другом чи подругою.
Це дитина, яка тобі подобається більше від інших. У вас із нею спільні інтереси, спільні справи.
У потрібну хвилину допомагай другові.
Ділися з ним усім, що в тебе є.
А якщо він хоче зробити щось погане, відвертай його від такого вчинку, допоможи зрозуміти, що це недобре.



Немає коментарів:

Дописати коментар